Kéziszótár kezdőknek és haladóknak: te tudod, mik azok a membránok és a szimeringek?
Minél jobban belemerülsz a kerti kisgépek karbantartásának, javításának témájába, annál több új kifejezéssel találkozhatsz. Összeszedtük ezek közül a legfontosabbakat, hogy Neked se jelentsen problémát egyetlen ismeretlen szó sem!
Mi az a membrán?
A membrán szót alapvetően vékony, rugalmas lemezek, lapocskák megnevezésére használjuk. Ha kisgépekkel kapcsolatosan találkozol a membrán szóval, akkor egy olyan lemezkéről van szó, amely elzáró, elválasztó szerepet tölt be, és így védi például az elektromos berendezéseket a víztől.
Amikor pedig motorokkal kapcsolatosan használják a membrán kifejezést, akkor általában a kétütemű motorban lévő membránszelepről van szó. Ez az a lap, amely a szívócsatornában elhelyezkedve szabályozni képes a keverék mozgásának irányát azzal, hogy a motor szívásának hatására meghajolva utat nyit, majd pedig visszaállva eredeti pozíciójába lezárja a szívócsatornát.
Ha valamelyik kertigéped motorjában cserélni kell esetleg a membránt, tőlünk bármikor beszerezheted! Csak kattints ide, és már meg is rendelheted azt, amelyikre szükséged van!
Ez egy Briggs membrán 5 LE vízszintes tengelyű motorokhoz. Tőlünk bármikor beszerezheted!
A szimering nem más, mint a tömítőgyűrű. Ha tengely mentén folyadék, kenőanyag jelenléte szükséges, akkor a szimering jelenti a megoldást: a forgó tengelyt gyűrűként körülölelve szolgál tömítésként.
A szimering egy fémházból és a benne lévő, rugóval ellátott tömítőajakból áll. (Duplaajkú szimeringeknél még egy szennytaszító ajak is van a tömítőajak mellett.)
A rugó feladata, hogy nekinyomja a tömítőajkat a tengelynek. Kis átmérő különbségnél előfordul rugó nélküli szimering is.
A szimeringek az abból az irányból érkező nyomást tömítik, ahol a rugó elhelyezkedik. Kivételt képeznek ez alól a DUO szimeringek, amelyek két irányból is képesek tömíteni.
A szimeringeket az alapanyaguk alapján 3 csoportba soroljuk:
A szimering futófelülete sima és körkörös. Ha a felület kopik vagy mélyedés keletkezik rajta, a szimering nem lesz képes többet ellátni a feladatát. Ebben az esetben javító perselyt lehet alkalmazni, amelyet fel kell tolni a tengelyre. De adott esetben a szimering cseréjére is szükség lehet.
Mi az a szimering?
A szimering nem más, mint a tömítőgyűrű. Ha tengely mentén folyadék, kenőanyag jelenléte szükséges, akkor a szimering jelenti a megoldást: a forgó tengelyt gyűrűként körülölelve szolgál tömítésként.
A szimering egy fémházból és a benne lévő, rugóval ellátott tömítőajakból áll. (Duplaajkú szimeringeknél még egy szennytaszító ajak is van a tömítőajak mellett.)
A rugó feladata, hogy nekinyomja a tömítőajkat a tengelynek. Kis átmérő különbségnél előfordul rugó nélküli szimering is.
A szimeringek az abból az irányból érkező nyomást tömítik, ahol a rugó elhelyezkedik. Kivételt képeznek ez alól a DUO szimeringek, amelyek két irányból is képesek tömíteni.
A szimeringeket az alapanyaguk alapján 3 csoportba soroljuk:
- NBR (Akrilnitril-Butadién-Kaucsuk): jellemzően kék vagy fekete; 100°C-ig hőálló; ellenáll olajnak, víznek, zsírnak, viszont nem alkalmas fékfolyadék, hypoid olaj, aromás oldószer tömítésére, és az időjárás viszontagságaival szemben sem ellenálló
- FKM (Fluor-Kaucsuk), más néven Viton: általában barna színű; 220-240°C-ig is ellenálló lehet; az olaj, a benzin, a különböző vegyszerek, a hypoid olaj és a sav sem tud kárt tenni benne; rugója rozsdamentes, így élelmiszeriparban is használható; rugalmassága viszont korlátozott; kétütemű motorok főtengely szimeringjének kiváló.
- PTFE (politetrafluoretilén): 200°C-ig hőálló; alacsony súrlódás, elégtelen kenés esetén is alkalmazható; vegyi anyagokkal szemben is ellenálló; járműiparban használják a leggyakrabban
A szimering futófelülete sima és körkörös. Ha a felület kopik vagy mélyedés keletkezik rajta, a szimering nem lesz képes többet ellátni a feladatát. Ebben az esetben javító perselyt lehet alkalmazni, amelyet fel kell tolni a tengelyre. De adott esetben a szimering cseréjére is szükség lehet.
Tőlünk bármikor rendelhetsz új szimeringet bármilyen célra, de gumiperselyt is találsz nálunk, ha arra lenne szükséged!
Ha tengely mentén folyadék, kenőanyag jelenléte szükséges, akkor a szimering jelenti a megoldást: a forgó tengelyt gyűrűként körülölelve szolgál tömítésként.
A karburátor (ismertebb nevén a porlasztó) az a szerkezet, amely az Otto-motorok működéséhez szükséges levegő-üzemanyag keverék előállítását végzi.
Nem tartalmaz mozgó alkatrészeket. Működése az áramlások törvényszerűségein nyugszik, kihasználva a sűrűség, a nyomás és a sebesség zárt rendszeren belüli egymásra hatását.
Az ezredfordulóig számos, különböző közlekedési eszköz motorjának részét képezte karburátor, ma még alkalmazzák kerti kisgépek, láncfűrészek, fűnyírók esetében.
Mi az a karburátor?
A karburátor (ismertebb nevén a porlasztó) az a szerkezet, amely az Otto-motorok működéséhez szükséges levegő-üzemanyag keverék előállítását végzi.
Nem tartalmaz mozgó alkatrészeket. Működése az áramlások törvényszerűségein nyugszik, kihasználva a sűrűség, a nyomás és a sebesség zárt rendszeren belüli egymásra hatását.
Az ezredfordulóig számos, különböző közlekedési eszköz motorjának részét képezte karburátor, ma még alkalmazzák kerti kisgépek, láncfűrészek, fűnyírók esetében.
Ha a karburátor meghibásodik, akkor a gép nem fog beindulni. Ilyenkor a karburátor javítására vagy cseréjére lehet szükség: kattints az ehhez szükség eszközökért!
A karburátor (ismertebb nevén a porlasztó) az a szerkezet, amely az Otto-motorok működéséhez szükséges levegő-üzemanyag keverék előállítását végzi.
A bowden megnevezés a tokos huzalokat jelöli. Egy olyan huzal, amely erő átvitelre képes úgy, hogy egy belső huzal elmozdul egy többrétegű tokban. Ez a hosszanti elmozdulás leggyakrabban húzóerő átvitelét teszi lehetővé, de egyre gyakrabban találkozni tolóerő átvitelére alkalmas bowdenekkel is.
Bowden segítségével távolról is működésbe lehet hozni többek között váltót, féket, zárószerkezeteket.
Mi az a bowden?
A bowden megnevezés a tokos huzalokat jelöli. Egy olyan huzal, amely erő átvitelre képes úgy, hogy egy belső huzal elmozdul egy többrétegű tokban. Ez a hosszanti elmozdulás leggyakrabban húzóerő átvitelét teszi lehetővé, de egyre gyakrabban találkozni tolóerő átvitelére alkalmas bowdenekkel is.
Bowden segítségével távolról is működésbe lehet hozni többek között váltót, féket, zárószerkezeteket.
Esetleges meghibásodása lényegében lehetetlenné teszi az erőátvitelt. Cseréjére szerencsére van lehetőség: csak látogass el webshopunkba, és már meg is rendelheted tartalék bowdened!
Fékbowden vagy leállító bowden: segítségével távolról is működésbe lehet hozni féket, zárószerkezeteket.
A seegergyűrű (vagy ha úgy tetszik: zégergyűrű) rugóacélból készített szerkezet, amely egy tengelyen lévő horonyban ülve akadályozza meg, hogy a tengely lévő alkatrész elmozduljon. Akkor alkalmazzuk, ha tengelyre vagy furatba kell rögzíteni valamit (jellemzően csapágyat).
Lényegében tehát egy rögzítőgyűrűről van szó. Anyaga rugóacél.
A seegergyűrű szerelése gyakorlatot igényel, és elsősorban megfelelő célszerszámra (seegergyűrű fogóra) van hozzá szükség.
Mi az a seegergyűrű?
A seegergyűrű (vagy ha úgy tetszik: zégergyűrű) rugóacélból készített szerkezet, amely egy tengelyen lévő horonyban ülve akadályozza meg, hogy a tengely lévő alkatrész elmozduljon. Akkor alkalmazzuk, ha tengelyre vagy furatba kell rögzíteni valamit (jellemzően csapágyat).
Lényegében tehát egy rögzítőgyűrűről van szó. Anyaga rugóacél.
A seegergyűrű szerelése gyakorlatot igényel, és elsősorban megfelelő célszerszámra (seegergyűrű fogóra) van hozzá szükség.
Ez egy csillagkerék seeger gyűrű, amely egy tengelyen lévő horonyban ülve akadályozza meg, hogy a tengely lévő alkatrész elmozduljon.
A kuplung egy összekapcsoló szerkezet, amely forgó tengelyek össze- vagy szétkapcsolásának feladatát látja el (hívják ezért tengelykapcsolónak is).
Mivel a gépjárművekben a sebességváltóval van összeépítve, önmagában a vezérlő pedálra is kuplungként hivatkozunk, amelynek segítségével a motor forgó tengelyét összekapcsoljuk a kerékkel.
Végezetül álljon itt két fontos tudnivaló, amelyekkel nem árt tisztában lenned, ha kertigépekkel dolgozol!
Ha nem indul a kisgéped, nem biztos, hogy a berántó/önindító szerkezet a hibás. A gép bármilyen műszaki problémája okozhatja a hibát, amelynek már csak következménye, hogy a berántó/önindító szerkezet sem működik megfelelően. Tehát ennek a cseréje nem feltétlen oldja meg a gondokat, ki kell deríteni a probléma valódi gyökerét!
Sokan talán nem tudják, hogy egy gép és a motorja származhat más-más gyártótól. Gyakori, hogy a gépet gyártó cég készen vásárol motort, és azt szereli rá a gépére. Autóiparban is előfordul ilyesmi (találkozni Nissanban Peugeot motorral), kisgépeknél pedig kifejezetten gyakori, sőt mindennapos.
Ezt azért fontos tudatosítani, mert meghibásodás esetén eszerint kell kezelni őket: külön, egymástól függetlenül beazonosítani őket, és a fajtájuknak megfelelően eljárni szereléskor, karbantartáskor.
Ha úgy gondolod, valamelyik ismerősödnek is hasznosak lehetnek ezek a tudnivalók, bátran oszd meg vele a bejegyzést! Ha pedig nem szeretnél lemaradni más fontos infókról sem, lájkold Facebook-oldalunkat, ahol rendszeresen megosztunk ehhez hasonló tartalmakat!
Mi az a kuplung?
A kuplung egy összekapcsoló szerkezet, amely forgó tengelyek össze- vagy szétkapcsolásának feladatát látja el (hívják ezért tengelykapcsolónak is).
Mivel a gépjárművekben a sebességváltóval van összeépítve, önmagában a vezérlő pedálra is kuplungként hivatkozunk, amelynek segítségével a motor forgó tengelyét összekapcsoljuk a kerékkel.
A kuplung egy összetett szerkezet, sok alkatrészből áll. Sajnos ezek bármelyike könnyen meghibásodhat. A hibás alkatrészek pótlására viszont van lehetőség, csak jó helyen kell keresni!
+2 tudnivaló, hogy kezdőből haladóvá válj
Végezetül álljon itt két fontos tudnivaló, amelyekkel nem árt tisztában lenned, ha kertigépekkel dolgozol!
A berántó és az önindító szerkezet meghibásodása: hol a probléma?
Ha nem indul a kisgéped, nem biztos, hogy a berántó/önindító szerkezet a hibás. A gép bármilyen műszaki problémája okozhatja a hibát, amelynek már csak következménye, hogy a berántó/önindító szerkezet sem működik megfelelően. Tehát ennek a cseréje nem feltétlen oldja meg a gondokat, ki kell deríteni a probléma valódi gyökerét!
Származhat a gép és a motor más gyártótól?
Sokan talán nem tudják, hogy egy gép és a motorja származhat más-más gyártótól. Gyakori, hogy a gépet gyártó cég készen vásárol motort, és azt szereli rá a gépére. Autóiparban is előfordul ilyesmi (találkozni Nissanban Peugeot motorral), kisgépeknél pedig kifejezetten gyakori, sőt mindennapos.
Ezt azért fontos tudatosítani, mert meghibásodás esetén eszerint kell kezelni őket: külön, egymástól függetlenül beazonosítani őket, és a fajtájuknak megfelelően eljárni szereléskor, karbantartáskor.
Ha úgy gondolod, valamelyik ismerősödnek is hasznosak lehetnek ezek a tudnivalók, bátran oszd meg vele a bejegyzést! Ha pedig nem szeretnél lemaradni más fontos infókról sem, lájkold Facebook-oldalunkat, ahol rendszeresen megosztunk ehhez hasonló tartalmakat!